Volledig Hitma-assortiment
Hitma Monstername
2015-07-24 17:09:00

Sampling with a smile

Gemiddelde leestijd 4 minuut Door Anne Marijke Zwarts op 24 juli 2015

‘Sampling with a smile’ dat was het thema tijdens de Keofitt-conferentie in Svendborg (Denemarken) die Hennie de Oude en ik recent bijwoonden. Ik kan je vertellen dat die lach vanzelf ontstaat als je ervaart hoe je op eenvoudige wijze een goed monster neemt van uw voedingsmiddelen- of farmaceutische proces. Maar er was tijdens de Keofitt-bijeenkomst meer om te lachen. Twee komieken namen op ludieke wijze bepaalde onderwerpen op de hak door er een sketch van te maken.

Biermonsters
Dit jaar bestaat Keofitt 35 jaar. De basis van de Keofitt monstername-kraan is gelegd door de uitvinder/ontwerper Kay Ottung. Hij ontwikkelde de Keofitt-monsternamekraan voor het nemen van steriele monsters uit het brouwproces van de Deense bierbrouwer Carlsberg.

Tijdens de Keofitt-conferentie mocht een bezoek aan de Carlsberg brouwerij dan ook niet ontbreken. Het bezoekerscentrum en de tentoonstelling waren interessant en heel leuk. In de proefbrouwerij kregen we de Keofitt-monsternamekranen in werking te zien; Een mooie (en lekkere) productdemonstratie.

Spike bags
Uiteraard werd er tijdens de bijeenkomst in Svendborg veel aandacht besteed aan serieuze zaken. Bijvoorbeeld de ontwikkelingen binnen Keofitt. De nadruk lag op de monsternamezakken (Spike-bags) waarmee de klant op eenvoudige en snelle wijze (smile) een goed monster kan nemen en kan aanleveren bij het laboratorium voor onderzoek en analyse.

Voordelen monsternamezakken in brouwerijen
Een ander hoogtepunt van de conferentie was de presentatie van een brouwmeester van ABInbev-Duitsland. Hij vertelde over zijn ervaringen met de monsternamezakken. In een van hun bouwerijen in Duitsland is de Keofitt-monstername zak nu de standaard voor monstername van het heldere bier, en dan met name bij filtratietoepassingen en voor de vullijn. Hier worden constant monsters genomen om de kwaliteit van het bier en het brouwproces goed te kunnen volgen. De combinatie van de Keofitt-monsternamekranen en monsternamezakken bieden volgens hem belangrijke voordelen op het gebied van bediening (automatische aansturing van de kraan) en veiligheid (geen glas meer in de productie).

Carlsberg Flask
Om dan toch bij het bier te blijven: Keofitt heeft de zogenaamde “Carlsberg Flask” geherintroduceerd met een aantal belangrijke verbeteringen. Het blijkt dat er nog regelmatig vraag is naar dit product en daarom heeft Keofitt het in aangepaste vorm opnieuw in het programma opgenomen. De carlsberg Flask is een rvs vaatje, voorzien van Keofitt producten met een specifiek doel en toepassing. De Keofitt Carlsberg Flask wordt in brouwerijen gebruikt voor het opkweken van gistcellen en ook in andere fermentatieprocessen, zoals yoghurt- en kaasculturen.

Membranen
Tevens heeft Keofitt nieuwe materialen voor de kunststof afdichtingen/membranen geïntroduceerd. Deze afdichtingen/membranen zijn het hart van de keofitt kraan. Zij zorgen voor de juiste werking van het reinigings-, sterilisatie- en monstername-proces. O.a. FFKM.PB794, een materiaal met verbeterde warmte- en chemische resistentie en een laag extraheerbaar / extractable niveau, wat met name voor de farmaceutische industrie van essentieel belang is. Ook het materiaal TFM1705 (PTFE) met verbeterde mechanische eigenschappen is nieuw. Hierdoor wordt een veel hogere bestendigheid behaald tegen flex-vermoeiing van het materiaal en geeft dus een veel langere levensduur.

Al met al een vrolijke bijeenkomst dus daar bij Keofitt. Met een big smile op ons gezicht gingen Hennie en ik weer naar huis. Complimenten voor alle vernieuwingen die Keofitt op de markt gaat brengen. We houden je op de hoogte.

Lees meer
Amy van der Heide Monsternamespecialist

Dit artikel is geschreven door Anne Marijke Zwarts. Ik heb haar werkzaamheden als monsternamespecialist binnen de voedingsmiddelenindustrie overgenomen. Anne Marijke heeft een nieuwe functie bij ons zusterbedrijf UltraPure International.

Leer mij kennen via mijn persoonlijke pagina. Voor vragen over dit onderwerp mag je mij altijd even mailen of bellen via +31 (0)6 8218 4595.

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

Bij Hitma geloven wij in meten is weten. Daarom maken wij op onze websites gebruik van cookies. Hiermee zorgen we ervoor dat de website gebruiksvriendelijker wordt. Onze cookies hebben uitsluitend analytische, communicatieve of functionele doeleinden. Door verder te gaan op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Lees hier meer over wat Hitma vindt van privacy